Prabusirea regimurilor socialiste
est-europene in 1989-1991 a dus la sfarsitul Razboiului Rece,astfel
ca s-a crezut ca in lume s-a instaurat,in sfarsit,pacea.Cu toate
acestea conflictele nu au incetat,ba chiar s-au inmultit.Destramarea
Uniunii Sovietice si a Iugoslaviei au dus la recrudescenta nationalismului,cu
toate consecintele teribile ale acestei ideologii-sovinism,rasism,purificare
etnica,masacre.Pe de alta parte,dezvoltarea economica rapida a tarilor
asiatice,si in special a Chinei,a provocat ingrijorare in vest.Recrudescenta
fundamentalismului religios,in special a celui islamic,a provocat
de asemenea ingrijorare,mai ales dupa atentatele din 2001.Cum marxismul
era considerat mort,s-a afirmat de catre unii autori de dreapta
ca lupta intre ideologii,caracteristica Razboiului Rece,a cedat
locul unei “lupte a civilizatiilor”,iar aceasta “lupta
a civilizatiilor” a fost definite in special ca o lupta intre
religii,deoarece in plina epoca de “redesteptare religioasa”
s-a considerat ca la baza intregii civilizatii umane sta religia.Astfel,controversatul
Samuel P.Huntington a distins 6 sau 7 civilizatii “mari”:-
1.Chineza(sinica),definita fundamental prin Confucianism,si care
se considera ca ar ingloba si civilizatiile coreeana si vietnameza
2.Japoneza(bazata pe sintoism)
3.Hindusa(bazata pe religia hindusa),de care apartin indienii de
aceasta religie(cam 80% din locuitorii Indiei),ca si tamilii din
Sri Lanka,ce au dus si duc inca un razboi sangeros cu singhalezii
majoritar budisti.
4.Ortodoxa,in jurul Rusiei,din care fac parte rusii(desi in Rusia
majoritatea populatiei este nereligioasa sau atee),sarbii,muntenegrenii,bulgarii,grecii,romanii
si georgienii.
5.Occidentala(bazata pe “crestinatatea occidentala”,adica
pe catolicism si protestantism)
6.Islamica(bazata pe religia musulmana)
7.Latino-americana(desi uneori o include in cea occidentala,datorita
catolicismului)
A opta civilizatie,cea africana,este una “posibila”,Huntington
afirmand ca numai Etiopia “a constituit o civilizatie de sine
statatoare”36
Teza lui Huntington este ca civilizatiile s-au aflat in permanent
in conflict una cu alta,si vor fi astfel si in viitor.Occidentul
nu trebuie,dupa el,sa incerce sa-si impuna valorile asupra altora,ci
ar trebui sa-si stranga randurile “pentru a se reinnoi si
conserva”.Cele mai mari amenintari pentru Occident ar fi Islamul
si China.37Islamul este privit ca o civilizatie “inclinata
spre violenta”,invocindu-se numeroasele conflicte in care
sunt implicati musulmani-Bosnia,Cecenia,Palestina,Kasmir,sudul Filipinelor,mai
nou si sudul Thailandei.Teza “violentei musulmane” si
“intolerantei musulmane” a fost preluata de multi autori
de dreapta,ca Daniel Pipes,unii sustinind chiar ca imigrantii musulmani
din Europa de Vest ar face parte dintr- o “conspiratie islamica
globala” menita sa distruga civilizatia occidentala.
Teza lui Huntington sugereaza urmatoarele patru teze:
1.Occidentalii trebuie sa-si apere “mostenirea crestina”
in fata “strainilor”
2.Occidentalii trebuie sa renunte la valorile secularismului,dat
fiind ca secularismul nu poate sta la baza vreunei civilizatii
3.Aceste valori nu au nici un fel de radacini in alte civilizatii
4.Islamul este vazut ca o lume unitara,ca un urias monolit,care
ar putea deveni si mai unitara daca ar avea un “stat de nucleu”,care
sa inzestreze “ummah”(comunitatea islamica mondiala,de
care vorbeste si Bin Laden) cu o conducere politica si religioasa.Candidatii
la acest statut de “stat-nucleu” sunt sase:Indonezia,Pakistan,Iran,Turcia,Arabia
Saudita si Egiptul.38
Cel mai important mesaj al cartii este insa acela ca teoria marxista
a luptei de clasa este falsa.Istoria omenirii este,dupa Huntington,o
istorie a luptei intre civilizatii.Prin urmare,aceasta teorie merita
din partea marxistilor o replica pe masura.
Marxistii nu neaga existenta unor zone intinse cu traditii culturale
diferite,dar ei arata totodata ca deosebirile intre ele nu sunt
determinante,deoarece “civilizatiile” sunt,la fel ca
si “rasele” sau natiunile,divizate in clase antagoniste,iar
contradictia fundamentala a societatii capitaliste este tocmai intre
aceste clase,adica intre burghezie si proletariat.Prin urmare,un
muncitor apartinind,sa zicem,civilizatiei chineze,este IN PRIMUL
RAND membru al clasei muncitoare chineze si,prin extensie,mondiale,si
abia in al doilea rand membru al civilizatiei sale.La fel si un
muncitor apartinind civilizatiei hinduse,sau musulmane,sau oricarei
alte civilizatii.Huntington face aceeasi greseala pe care au facut-o
teoreticienii nationalismului,care considerau natiunile ceva “organic”,ignorind
deosebirile de clasa dinauntrul lor.Iata de ce orice marxist trebuie
sa priveasca teoria “conflictului intre civilizatii”
ca pe o incercare a burgheziei de a DIVIZA pe muncitori pe criterii
cultural-religioase,asa cum prin fascism si rasism a incercat,si
incearca inca,sa divizeze pe criterii entice si rasiale.Conflictele
mai mult sau mai putin violente care framanta lumea contemporana
nu sunt niste conflicte inter-civilizationale,ci niste conflicte
intre marile puteri imperialiste(SUA-China,SUA-Japonia,Japonia-China)pe
de-o parte si intre aceste puteri imperialiste si altele care aspira
sa acceada si ele la statutul de puteri imperialiste(SUA-Al Qaeda).Merita
insistat putin asupra civilizatiei islamice,datorita atentiei mai
mari de care s-a bucurat in ultima vreme,pentru a vedea ca istoria
ei nu difera,in linii esentiale,de istoria altor civilizatii,mai
cu sema a celei occidentale,cu care se considera ca ar fi intr-o
totala opozitie.
In prezent exista in lume mai mult de 1,3 miliarde de musulmani,islamismul
fiind,dupa crestinism,religia cu cei mai multi adepti.In afara de
aceasta,islamismul este religia cu cea mai rapida crestere din lume
( “the fastest growing religion in the world”),desi
s-ar parea ca exista si exceptii-in India budismul are cea mai rapida
crestere,iar in Africa subsahariana crestinismul in forma sa “evanghelica”.Islamismul
a aparut in peninsula Arabia si a fost imbratisat initial de arabi.In
prezent arabii nu reprezinta decat 20-25% din totalul musulmanilor,dar
limba araba este limba sacra a tuturor musulmanilor,la fel cum in
Evul Mediu european latina era limba de cult a tuturor catolicilor.Lumea
musulmana se extinde din Maroc la vest pana in China,Thailanda,Malaysia,Indonezia
si Filipine la est.In Africa subsahariana atinge Nigeria,unde numarul
musulmanilor este mai mare decat al crestinilor,si toata coasta
de est,din Somalia pana in Mozambic(asa-numita “coasta Swahili”).Datorita
in principal emigratiei si intr-o masura mai mica convertirilor
musulmanii sunt de fapt prezenti pe toate continentele si in aproape
toate tarile lumii.Cel mai populat stat musulman este Indonezia,cu
circa 240 de milioane de locuitori,din care 88% musulmani.Cel mai
populat stat musulman arab este Egiptul,cu peste 70 de milioane
de locuitori,din care circa 90% musulmani.
Orice analiza obiectiva a lumii musulmane trebuie sa spulbere in
primul rand mitul conform caruia islamismul ar fi o “religie
terorista”,sau ar fi “mai terorista deact altele”.Islamismul
nu este in nici un caz mai “terorist” decat crestinismul,iudaismul
sau alte religii.Vechiul Testament,spre exemplu,este plin de secvente
ingrozitoare de purificare etnica motivate religios.In Evul Mediu
si in perioada Renasterii fundamentalistii crestini au ucis mult
mai multi oameni decat fundamentalistii islamici.Numeroase popoare
au fost crestinate cu forta,atat in Europa(saxonii,balticii),cat
si in Lumea Noua,in perioada Conquistei.Conform unui autor britanic
din secolul XIX: “Barbariile si ororile nelegiuite ale asa
ziselor rase crestine,in orice regiune a lumii si impotriva oricarei
semintii,nu gasesc asemanare in nici o alta epoca a istoriei universale,la
nici o alta rasa,oricat de salbatica si de inculta,oricat de lipsita
de mila si de rusine”.Prin contrast,islamismul in general
nu a efectuat convertiri fortate.Statutul celor de alta religie
din teritoriile stapanite de Islam era unul umilitor,de “second
class citizens”,dar totusi mai bun decat situatia evreilor,musulmanilor
sau “idolatrilor” din teritoriile stapanite de Crestinatate.India
poate fi considerata o exceptie,in sensul ca aici,in cazul hindusilor,care
nu beneficiau de statutul de “oameni ai cartii” din
cauza religiei lor politeiste,carmuitorii musulmani au efectuat
convertiri fortate,dar nu pe scara celor efectuate de conchistadori
in Americi.Chiar si aici s-au detasat conducatori musulmani remarcabili
prin toleranta lor.Se stie ca marele mogul Akbar(1556-1605) si-a
depasit efectiv epoca prin toleranta nemaivazuta aratata hindusilor
“idolatri”.El a abolit jizya,taxa speciala pe care trebuiau
sa o plateasca toti nemusulmanii aflati sub stapanire islamica,i-a
atras pe hindusi la conducerea statului si chiar a incercat sa uneasca
cele doua religii,creind un sistem religios sincretic numit Din
I-Ilahi!39
In prezent exista intr-adevar o ramura intoleranta si violenta a
Islamului,dar ea este disproportionat mediatizata,astfel incat sa
se creeze impresia ca violenta si intoleranta au devenit in zilele
noastre monopolul cvasiexclusiv al musulmanilor.Teroristii sinucigasi
din Palestina,Cecenia,Iraq si alte locuri sunt mai mereu prezenti
pe primele pagini ale ziarelor si pe ecranele televizoarelor.S-au
publicat,inclusive la noi,carti despre Osama bin Laden si despre
Al Qaeda si Hamas,dar putina lume cunoaste pogromurile ingrozitoare
comise de extremistii hindusi asupra musulmanilor,cel mai recent
fiind cel din Gujarat din 2002 in care mai mult de 1000 de musulmani
au fost macelariti.40Aceste pogromuri comise de extremistii hindusi,nu
numai impotriva musulmanilor ci si a hindusilor “paria”
care au indraznit sa “pangareasca” pe hindusii din castele
superioare,intrec in salbaticie toate atrocitatile comise vreodata
de Hamas,Al Qaeda sau teroristii ceceni.De asmenea,foarte putin
mediatizate au fost masacrele comise de extremistii crestini asupra
musulmanilor din Nigeria,cum a fost cel de la Yelwa din mai 2004,cand
militiile crestine au ucis,dupa marturii confirmate de Human Rights
Watch,600-700 de oameni,inclusive 32 de pacienti intr-o clinica.41Cum
sa mediatizezi crimele comise in numele unei “religii a milei
si a iertarii”,pe care,in plus,reprezentanti ai “dreptei
evanghelice” americane fac eforturi mari sa o raspandeaasca
in toata lumea?Violenta trebuie sa fie un atribut al celui de alta
civilizatie!
Inca si mai putin se vorbeste de teorismul DE STAT practicat de
marile puteri,si care a facut mult mai multe victime decat cel al
islamistilor.Astfel,in 2002,in urma luptelor dintre israelieni si
palestinieni au murit 423 de israelieni,dintre care 169 au fost
ucisi in atacuri sinucigase ale Hamas.In schimb,1034 de palestinieni
au fost ucisi de armata israeliana,adica de aproape 3 ori mai multi.42Pana
la izbucnirea celei de-a doua Intifade,in 2000,raportul palestinieni/israelieni
ucisi a fost inca si mai mare-circa 20 la 1,adica 20 de palestinieni
ucisi pentru fiecare israelian.43Bineinteles insa,actiunile armatei
israeliene nu pot fi considerate terorism,ci “contraterorism”,asa
cum nici actiunile armatei americane din Coreea,Vietnam,Cambodgia
si Iraq sau ale armatei ruse din Cecenia nu reprezinta decat actiuni
“legitime de autoaparare’’ in fata dusmanului.Terorismul
celor puternici este scuzat,si chiar laudat,in timp ce terorismul
celor slabi este privit ca o “abatere de la legile razboiului”.Iar
uneori primul este omis cu totul din cartile de istorie.Astfel,daca
numele lui Osama bin Laden si Zarkawi sunt cunoscute de toti,nume
ca Orlando Bosch si Luis Posada Carriles nu sunt cunoscute aproape
de nimeni.Nu a aparut nici un best-seller despre Orlando Bosch sau
Luis Posada Carriles,organizatorii atentatului asupra avionului
de pasageri cubanez din 1976,in care au murit 73 de oameni,pentru
ca cei doi au fost in slujba CIA,iar CIA,spre deosebire de Securitatea
romaneasca,nu trebuie deconspirata.Nici rolul CIA in baia de sange
din Indonezia din 1965,cand sute de mii de suporteri ai comunistilor
au fost macelariti,sau in cea din Chile din 1973,sau in sprijinirea
“brigazilor mortii” din El Salvador si Guatemala nu
trebuie scos in evidenta,pentru ca alianta cu SUA slujeste,bineinteles,
“interesul national”,si oricum CIA,oricate “pacate”
ar fi comis,nu s-a coborat niciodata pana acolo incat sa faca “politie
politica”.Bineinteles,nici faptul ca Orlando Bosch a beneficiat
de gratierea lui George Bush I nu trebuie mentionat,pentru ca numai
un presedinte al unei foste tari “comuniste” ca Romania
poate merge pana acolo incat sa gratieze un terorist.Tacerea inconjoara
si numele lui Emmanuel Constant,un lider paramilitary din Haiti,care
a supervizat,cu aprobarea SUA,uciderea a mii de suporteri ai fostului
presedinte Aristide,inlaturat printr-o lovitura de stat dupa ce
fusese ales pe cale democratica pentru ca se dovedise “prea
de stanga” pentru Washington(desi nu era in nici un caz marxist).Statul
Haiti a cerut in repetate randuri extradarea sa de catre SUA,dar
fara rezultat.44
Toata lumea stie ca Saddam Hussein a folosit arme de distrugere
in masa,anume arme chimice,asupra propriului popor,in speta asupra
civililor kurzi lipsiti de aparare,ucigand sau schilodind iremediabil
mii de oameni.Pentru aceasta el este,pe drept,judecat pentru genocid.Dar
putini stiu ca Statele Unite detin si o alta prioritate mondiala
incontestabila in afara celui de a fi singura tara din lume care
a folosit arma atomica impotriva civililor.Statele Unite sunt PRIMA
tara din lume care a folosit in mod sistematic ARMA CHIMICA impotriva
civililor.Este vorba de civilii din Vietnam,care sunt uitati de
lume desi ei continua sa sufere la mai bine de 30 de ani de la terminarea
razboiului,si in numar mai mare decat civilii kurzi victime ale
lui Saddam.Daca e sa credem asociatiile victimelor,trei milioane(milioane!)
de civili vietnamezi au fost expusi la una din cele mai nocive substante
chimice cunoscute-dioxina,cu prilejul folosirii de catre aviatia
americana a asa-numitului Agent Orange ca tactica “antigherila”.Numai
un om cu totul si cu totul naiv isi poate inchipui ca americanii
“nu stiau” care vor fi consecintele bombardarii Vietnamului
cu dioxina.Un astfel de om va spune probabil ca americanii,in marea
lor naivitate,care acompaniaza in general oamenii cu o fire “generoasa”
si “idealista” nu stiau nici la ce crime se dedau “prietenii”
lor din El Salvador,Nicaragua,Guatemala,Chile sau Indonezia,sau
ca Hitler nu stia nimic despre camerele de gazare. La mai bine de
treizeci de ani de la bombardamente cel putin un million de oameni
se confrunta cu grave probleme de sanatate.O suta cincizeci de mii
de copii s-au nascut cu malformatii,care fac sa paleasca pana si
malformatiile de la Cernobal,unele atat de ingrozitoare ca nici
macar nu pot fi privite fara a ti se face rau.Suntem informati de
BBC ca partea vietnameza a solicitat in repetate randuri partii
americane sa furnizeze macar asistenta corespunzatoare victimelor,dar
americanii “n-au oferit nimic in afara de fonduri pentru cercetare
a efectelor si conferinte stiintifice’’45(unii oameni
ar fi putut crede ca numai in Romania este nevoie de o “cercetare
stiintifica” pentru a stabili caracterul criminal al anumitor
practici istorice).
In mod firesc,se naste intrebarea-de ce Saddam Hussein se afla singur
in boxa acuzatilor,iar Richard Nixon este in continuare prezentat
ca un mare sef de stat?De ce nu este judecat macar post-mortem?De
ce numai Ceausescu sa intre in cartile de istorie ca un criminal,iar
Ronald Reagan sa fie prezentat ca un luptator contra “imperiului
raului”,desi crimele de care s-a facut vinovat in America
Centrala depasesc cu mult,atat in numar cat si in oroare,toate crimele
comise vreodata de Ceausescu atat inainte cat si dup ace a ajuns
secretar general?De ce numai perioada “comunista” sa
fie condamnata?Raspunsul este simplu:capitalismul stapaneste lumea,iar
ipocrizia si nerusinarea san u cunosc margini.Asa cum pretinde,prin
poetii sai de curte, ca doreste nu numai binele propriu,ci pe cel
al intregii societati(“cea mai buna cale de a scapa de mizerie
este de a produce prosperitate”),ca este spre binele salariatilor
sa accepte sa munceasca pana la epuizare,sa renunte la salariul
minim si la alte “mofturi” cum ar fi siguranta locului
de munca,capitalul spune intregii lumi ca nu are interes mai mare
decat de a promova peste tot in lume democratia,libertatea si drepturile
omului,si de a pedepsi criminalii de razboi.El stie foarte bine
ca nimic din ce spune nu este adevarat,dar repeta in continuare
pentru ca oamenii s-au obisnuit cu minciuna si multi dintre ei chiar
o cred.
Violenta si terorismul nu sunt deci monopolul unei singure religii.Cei
ce incearca sa prezinte Islamul ca o religie terorista,sau macar
“mai terorista decat altele” urmaresc de fapt sa JUSTIFICE
oprimarea popoarelor musulmane,indeosebi a celor din Orientul Mijlociu,de
catre puterile imperialiste si sa ascunda lumii adevarul despre
propriul lor TERORISM DE STAT.Si,deloc surprinzator,teoria “conflictului
intre civilizatii” de care se servesc islamofobi de la Daniel
Pipes la Oriana Fallaci,serveste de minune si scopurilor reactionare
ale fundamentalistilor islamici,care incearca sa –si prezinte
ideologia retrograde ca singura alternative reala la situatia actuala
a tarilor islamice.
Teoria lui Huntington este gresita si pentru ca atribuie civilizatiei
musulmane o baza exclusive religioasa.Civilizatia “musulmana”
nu este de loc acelasi lucru cu religia musulmana.Un om dintr-o
tara musulmana poate sa nu fie deloc religios,sau chiar ateu,dar
asta nu-l face deloc sa apartina civilizatiei “occidentale”.Pe
de alta parte,crestinii din Liban sau din Egipt carei civilizatii
apartin?In mod sigur nici celei occidentale(daca sunt catolici sau
protestanti) si nici celei est-europene (daca sunt ortodocsi),pentru
ca din punct de vedere cultural ei difera enorm si de crestinii
occidentali si de cei est-europeni.Pe de alta parte,exista deosebiri
uriase IN INTERIORUL lumii musulmane,intre culturile unor popoare
si cele ale altora.Musulmanii albanezi sunt,astfel,mult mai apropiati
din punct de vedere culturali de vecinii lor ortodocsi,sarbi si
greci,decat de “fratii” lor musulmani din Orientul Mijlociu.La
fel de departati cultural de Orientul Mijlociu sunt in general si
musulmanii din Africa subsahariana (a se vedea calatoria plina de
surprize a lui Ibn Battuta in Imperiul Mali in secolul XIV46),sau
populatia minangkabau din Sumatra (Indonezia),la care s-a pastrat
multa vreme (si se mai pastreaza pe alocuri si azi) organizarea
matriarhala.47 Este mai corect deci sa vorbim de o “civilizatie
a tarilor musulmane” decat de o “civilizatie musulmana”.De
fapt,si mai corect este sa se foloseasca termenul de “civilizatii
ale tarilor musulmane”.
Cercetind istoria tarilor musulmane,observam ca nu exista,in linii
mari,deosebiri semnificative intre istoria lor si cea a Occidentului
care sa justifice inlocuirea teoriei marxiste a luptei de clasa
cu teoria “luptei civilizatiilor”.Aceleasi fenomene
si evolutii istorice pe care unii istorici le asociaza in principal
sau exclusive cu Occidentul pot fi intalnite si in Orientul musulman.Astfel,multi
s-au obisnuit sa considere gandirea libera,ce se ridica uneori impotriva
dogmelor celor mai “sfinte” ca ceva apartinind exclusiv
lumii occidentale.Dar aceasta parere nu corespunde de loc realitatii.In
perioada de inflorire a civilizatiei “musulmane” (secolele
VIII-XI),si chiar mai tarziu,au existat invatati musulmani care
au exprimat pareri “neortodoxe”.L-am amintit deja pe
marele mogul Akbar.Inaintea lui,in secolul IX,filozoful arab Al
Kindi,printre alte “erezii”,a propus o interpretare
alegorica a Coranului,cu mult inainte ca cineva in Occident sa propuna
o interpretare alegorica a Bibliei,iar in secolul al X-lea iranianul
Al Razi considera ca filozofia ar putea sa inlocuiasca religia,si
respingea ideea ca profetii sunt mediatori intre om si Dumnezeu.48Aceste
exemple,carora le pot fi adaugate multe altele,demonstreaza netemeinicia
afirmatiilor fundamentalistilor,atat islamici cat si crestini,ca
acest mod critic de a privi lumea a fost importat din Occident.Dimpotriva,occidentalii
sunt cei care,SPRE BINELE LOR,au preluat gandirea libera de la musulmani.De
fapt,declinul lumii musulmane pare,in mod curios,sa fi fost precedat
de declinul gandirii libere.Cea mai puritana si mai dogmatica dintre
scolile juridice sunnite,hanbalismul,a aparut in secolul al IX-lea,deci
intr-o perioada cand suprematia viitoare a Occidentului nici nu
se intrezarea.La inceputul secolului X adeptii hanbalismului au
pornit la Bagdad o campanie sustinuta,adesea violenta,pentru impunerea
unui regim fundamentalist si puritan,atacindu-i pe negustorii de
vin,pe muzicanti,pe invatati si,la fel ca extremistii sunniti din
Iraq in zilele noastre,pe siiti.In 1017 hanbalismul a fost imbratisat
oficial de califul abbasid Al Kadir49.La sfarsitul secolului X,sub
presiunea clericilor fanatici,au fost arse operele filozofilor rationalisti
din celebra biblioteca de la Cordoba,care numara peste 400 000 de
volume,iar la sfarsitul secolului XII gigantul filozofiei musulmane
Averroes a trebuit sa se refugieze din Spania in Maroc deoarece
operele i-au fost arse50.Iata de ce nu sunt justificate nici afirmatiile
fundamentalistilor cum ca abandonarea rigorismului ar fi dus la
declin.In realitate,nu abandonarea rigorismului,ci tocmai rigorismul
a fost una din cauzele declinului,desi nicidecum singura-trebuie
adaugate cruciadele,invazia mongolilor din secolul XIII si,mai ales,Marile
Descoperiri Geografice,care a permis Occidentului sa se angajeze
pe calea unor profunde transformari economice,sociale si culturale
In al doilea rand,de-a lungul secolelor musulmanii nu au cunoscut
numai razboaiele religioase cu “necredinciosii”,sau
cele intre diversi potentate pentru suprematie si bogatie,ci si
razboaie de o cu totul alta natura-anume razboaiele de clasa.Lupta
de clasa constituie,la fel ca in Occident, o trasatura fundamentala
a istoriei musulmane.Una din cele mai mari rascoale pe care le-a
cunoscut Evul Mediu a avut loc in Califatul Abbasid-este vorba de
rascoala zanjilor,a sclavilor negri ce lucrau pe plantatiile din
Iraq (868-883).La inceputul secolului X miscarea karmatilor a instaurat
in Bahrain un stat organizat pe baze aproape comuniste,si in care
nu s-a respectat in mod strict legea islamica.Dispretul lor fata
de ortodoxia sunnita a fost atat de mare incat uneori ii atacau
pe pelerinii aflati in drum spre Mecca,iar in 929 nu s-au dat in
laturi sa jefuiasca orasul sfant sis a fure Piatra Neagra,pe care
o considerau obiect de superstitie,nerestituind-o decat douazeci
de ani mai tarziu51.Acest stat al karmatilor s-a mentinut pana la
sfarsitul secolului XI.Imperiul Otoman a fost si el zguduit de luptele
de clasa,care au luat adesea forma unor miscari religioase heterodoxe.La
inceputul secolului XV un discipol al misticului turc Bedreddin,pe
nume Borkluce Mustafa,a condus astfel o revolta cu unele trasaturi
comuniste (bineinteles,in sensul premarxist al cuvantului).El “ignora
diferentele dintre crestini si musulmani;musulmanul care-l numea
pe crestin infidel era el insusi un infidel’’.Revolta
a fost numai cu mare greutate invinsa de otomani.O alta miscare
contestatara a fost cea a hurufitilor,al carei intemeietor s-a declarat
a fi manifestarea lui Allah si a sustinut eternitatea lumii si creatia
continua.Hurufitii considerau ca munca manuala este singura sursa
legitima de castig.Conducerea otomana i-a persecutat pe acesti “eretici’’
cu cea mai mare cruzime-unii au fost jupuiti de vii,altii arsi de
vii sau mutilati52
Singura deosebire cu adevarat importanta priveste ritmul inegal
de evolutie a lumilor musulmana si crestin-occidentala,care a facut
ca prima sa ramana in urma fata de a doua.Una din cauze a fost aceea
ca Occidentul a cunoscut o evolutie mult mai linistita dupa secolul
X.Invaziile vikingilor si maghiarilor si raidurile piratilor musulmani
pe coastele Mediteranei au incetat dupa acest secol,iar procesul
de centralizare statala a luat avant,ceea ce a contribuit per ansamblu
la reducerea anarhiei feudale.In schimb,incepind cu secolul XI Orientul
islamic a trebuit sa suporte devastatoarele cruciade ale occidentalilor.In
secolul XIII invaziile mongole au lovit mult mai rau Orientul decat
Occidentul.In Europa mongolii au ajuns numai pana in Ungaria si
Polonia,de unde s-au retras rapid.In Orient ei au pustiit timp de
decenii Asia Centrala si Iranul si au ras de pe fata pamantului
Bagdadul,centrul cultural al lumii islamice (1258).Dupa distrugerea
Bagdadului insasi supravietuirea Islamului s-a aflat sub semnul
intrebarii,fiind salvat doar de victoria musulmana din 1260 de la
Ain Djalut53.Dar lovitura decisive a fost data Islamului de Marile
Descoperiri Geografice,care au mutat axa comertului european pe
Atlantic,permitind europenilor sa obtina teritorii noi,intinse si
foarte bogate si sa “blocheze” practic Islamul pe uscat.Astfel,capitalismul
s-a putut dezvolta mai repede in Occident,in timp ce in Orientul
islamic el s-a dezvoltat mai lent,impletindu-se cu relatii de productie
precapitaliste-mica productie,micul comert,feudalismul laic si clerical.In
mod firesc,urmarea a fost ca Islamul a ajuns dependent de capitalul
occidental.Fundamentalismul islamic a aparut de fapt ca o reactie
a unei parti a burgheziei musulmane in ascensiune,care nu priveste
cu ochi buni dominatia burgheziei occidentale si doreste indepartarea
ei,aliindu-se in acest scop cu elemente feudale si clericale care
doresc pastrarea privilegiilor ce dateaza din Evul Mediu.El nu reprezinta
insa o solutie reala pentru masele populare.Pe de o parte el doreste
sa inlocuiasca o exploatare cu alta,iar pe de alta parte este el
insusi inclinat spre compromisuri cu imperialismul strain.Se stie
ca atunci cand burghezia musulmana sic ea occidentala au intalnit
un pericol comun,ele nu au ezitat sa colaboreze (Afghanistan in
anii’80,Indonezia in 1965).Singura alternative reala la dominatia
occidentala o reprezinta marxismul,ale carui componente (rationalismul,credinta
in proprietatea colectiva asupra mijloacelor de productie,egalitatea
intre oamenii de diverse etnii si religii) au,dupa cum am vazut,radacini
adanci in istoria lumii musulmane.Socialismul in aceste tari ar
fi continuatorul miscarilor karmatilor si hurufitilor,ca si a celor
mai bune traditii materialiste din cultura medievala.Desi marxismul
a aparut in Occident,el poate ajuta cu adevarat Orientul,deoarece
nu exista un conflict real intre Occident si Orient,ci un conflict
intre clase-o parte a burgheziei musulmane impotriva celei “iudeo-crestine”
si masele populare impotriva ambelor.
|