Unul din principiile de baza ale
marxismului este INTERNATIONALISMUL PROLETAR,sintetizat in lozinca
“Proletari din toate tarile,uniti-va!’’Marx si
Engels au afirmat in Manifestul Partidului Comunist ca “muncitorii
nu au patrie”,si ca,in schimb,au interese comune,care trec
peste granitele dintre state.
Aceasta afirmatie a fost facuta pornind de la un fapt cat se poate
de real si de observabil:in capitalism,asa cum am aratat in capitolul
precedent,diferitele tari tind sa se apropie,sa vina tot mai mult
in contact unele cu altele.Se dezvolta din ce in ce mai mult o PIATA
MONDIALA,transnationala,asa cum in perioada de sfarsit a feudalismului
pietele nationale au luat locul pietelor regionale,locale. “Burghezia-se
spune in Manifest-a dat,prin exploatarea pietii mondiale,un caracter
cosmopolit productiei si consumului din toate tarile.Spre marele
regret al reactionarilor,ea i-a smuls industriei de sub picioare
terenul national.”Creind piata mondiala,burghezia este prima
clasa sociala din istorie care a devenit MONDIALA.Ea este prima
clasa sociala internationalista,careia ii pasa la fel de mult de
ce se intampla peste hotare,chiar si in tari indepartate,ca si de
ce se intampla la ea acasa.Urmarea fireasca este ca,la scara nationala,ea
are tendinta de a actiona unitar atunci cand ii sunt amenintate
interesele.Astfel,chiar si o burghezie dintr-o tara relative lipsita
de putere pe piata mondiala poate fi sigura de sprijinul “fratesc”
al rudelor bogate atunci cand este amenintata de “primejdia
rosie”.Teoria “dominoului” din perioada Razboiului
Rece explica astfel interventiile militare americane in Indochina.In
alte cazuri sanctiunile,embargoul economic,izolarea diplomatica
si chiar terorismul sunt armele cu care burghezia se razbuna pe
muncitori pentru “crima” de a fi incercat sa construiasca
un alt tip de societate.Desigur,internationalismul burgheziei este
unul limitat de principiul concurentei-cand primejdia comuna dispare,rivalitatile
de obicei reapar.
In ce priveste metodele de lupta la scara internationala impotriva
revolutiei,burghezia nu se da in laturi de la nimic.Marle intelectual
anti-imperialist american(chiar daca nu marxist,ci anarchist)Noam
Chomsky a dat numeroase exemple de “solidaritate intru terorism”
a burgheziei internationale atunci cand socialismul ii ameninta
interesele.Astfel,Cuba a fost,dupa victoria revolutiei din 1959,supusa
unei intense campanii de terorism finantate de SUA,ce “a atins
apogeul la mijlocul anilor’70”,culminind cu aruncarea
in aer a unui avion de pasageri,atentat in urma caruia au murit
toti cei 73 de pasageri aflati la bord.In Nicaragua,fortele contrarevolutionare(numite
“contras”)au fost finantate si inarmate de SUA si s-au
dedat la numeroase atrocitati impotriva populatiei civile,care au
atras condamnarea SUA de catre Curtea Internationala de Justitie
in 1986,pentru “folosire nejustificata a fortei”22In
El Salvador americanii au sustinut active asa numitele “brigazi
ale mortii” in lupta contra insurgentilor de stanga din Frontul
Farabundo Marti.Ca si in Nicaragua,in El Salvador fortele de dreapta
au comis atrocitati inimaginabile,printre victimele lor numarindu-se
si slujitori ai Bisericii Catolice care comisesera “crima”
de a fi sustiunut un “crestinism al saracilor”(asa numita
“Teologie a eliberarii”).Astfel,arhiepiscopul Oscar
Romero a fost asasinat in 1980 pentru ca incercase sa se afirme
ca o “voce a celor lipsiti de voce”.In 1989 sase iezuiti
salvadorieni au fost asasinati impreuna cu servitoarea lor si cu
fiica acesteia.23Trebuie spus ca la infrangerea acestei miscari
au contribuit nu numai americanii,ci si Vaticanul,al carui lider,Ioan
Paul al II-lea,atat de aclamat pentru contributia la “eliberarea
Europei de Est”,nu era dispus sa faca nici o concesie stangii.Solidaritatea
internationala a capitalului este deci un fapt cat se poate de real,si
este pacat ca publicul roman nu este familiarizat cu lucrari ca
cele ale lui Noam Chomsky.Datorita acestei solidaritati a fost intotdeauna
greu pentru fortele revolutionare sa se mentina la putere.Regimul
sandinist din Nicaragua a rezistat numai un deceniu,pana in 1990.Rusia,care
este o tara atat de mare si cu resurse imense,a rezistat sapte decenii,dar
la inceputul anilor’90 a trebuit sa se intoarca si ea la capitalism.Cuba,o
tara mica,rezista de mai bine de 40 de ani,dar ea poate fi considerata
mai curind o exceptie care confirma regula,si oricum nu se stie
daca socialismul va supravietui actualei conduceri.Cat despre Coreea
de Nord,ea ar putea fi considerata alta exceptie care confirma regula,dar
san u uitam ca regimul de la Pyonyang a renuntat de fapt oficial
la marxism inca dinainte de 1989,imbratisind ideologia Juche,un
amestec de dirijism economic,nationalism coreean si proslavire a
conducatorului suprem.
Pentru ca revolutia socialista sa nu fie infranta de fortele combinate
ale reactiunii interne si externe,ea trebuie sa SE EXTINDA dincolo
de granitele unei tari.Dupa cum se stie,inca din 1847 Engels a sustinut
imposibilitatea victoriei definitive a socialismului intr-o singura
tara.24Cativa ani mai tarziu,in 1850,Marx scria,referindu-se la
posibilitatea unei revolutii proletare in Franta,ca ea “va
fi silita sa paraseasca imediat teritoriul national sis a cucereasca
arena europeana,singura pe care se poate infaptui revolutia sociala
a secolului al XIX-lea’’25S-a pretins ca teza marxista
despre imposibilitatea victoriei socialismului intr-o singura tara
a fost proclamata invechita de Lenin si inlocuita de cea a “socialismului
intr-o singura tara”.Dar aceasta este un mit inventat de Stalin,care,in
lupta cu Trotki,dorea sa se prezinte ca discipol fidel al lui Lenin.In
realitate,Lenin a contestat doar o alta teza-aceea ca revolutia
trebuie neaparat sa invinga intai in tarile avansate.Descoperind
legea dezvoltarii inegale a capitalismului in epoca imperialista,cand
la exploatarea proletariatului de catre burghezie se adauga exploatarea
tarilor sarace de catre cele bogate,Lenin a afirmat ca revolutia
poate invinge la inceput si intr-o tara inapoiata ca Rusia.Dar de
aici nu rezulta de loc ca Lenin ar fi devenit adept al izolationismului
pe care il implica teoria “socialismului intr-o singura tara”.In
realitate,el a continuat sa creada ca numai extinderea revolutiei
poate asigura victoria definitive a Puterii Sovietice din Rusia.Iata
ce afirma el in 1921,vorbind muncitorilor din industria de confectii:
“…stiti cu totii in ce mare masura este capitalul o
forta internationala,cat de strans legate intre ele sunt marile
fabrici,intreprinderi si magazine capitaliste din intreaga lume,si
de aici,desigur,reiese clar ca,prin insasi firea lucrurilor,capitalul
nu poate fi invins pana la capat intr-o singura tara.Capitalul este
o forta internationala,si pentru a-l invinge pana la capat sunt
necesare actiuni comune ale muncitorilor,tot pe scara internationala.Si
noi am aratat intotdeauna…si in repetate randuri muncitorilor
ca sarcina principala,fundamentala si conditia de baza a victoriei
noastre o constituie extinderea revolutiei,cel putin in cateva dintre
tarile cele mai inaintate.”26
Prin urmare,la Lenin posibilitatea victoriei revolutiei intr-o singura
tara nu exclude,ci dimpotriva presupune cu necesitate continuarea
acestei revolutii “locale” cu una internationala.Atata
timp cat acest lucru nu se produce,exista mereu posibilitatea restaurarii
capitalismului,pentru ca,pe termen lung,nici o tara socialista,mica
sau mare,nu poate supravietui izolata.Iata de ce,in paralel cu construirea
socialismului in propria tara un partid comunist trebuie neaparat
sa sprijine fortele revolutionare din alte tari,prin acordarea de
ajutor ideologic,material si,atunci cand este nevoie,chiar militar.
Privind inapoi,in perioada incheiata in 1989-1991,observam ca in
multe cazuri aceasta perspectiva internationalista nu a fost respectata.Au
existat si exemple pozitive-ajutorul oferit de China Coreei in 1950
sau ajutorul oferit de Cuba Angolei si Etiopiei.Dupa 1975 Cuba a
trimis trupe in Angola si Etiopia,pentru a sustine fortele revolutionare
din aceste tari.Opt mii de cubanezi au murit in Angola aparind cuceririle
revolutiei-se cuvine sa amintim ca fortele contrarevolutionare UNITA,ca
si rebelii RENAMO din Mozambic au fost puternic sprijinite din afara-atat
de SUA cat si de regimul rasist din Africa de Sud-alt exemplu de
solidaritate internationala a capitalului.Miscarile revolutionare
din America Latina au fost de asemenea sprijinite de Cuba.Dar in
acelasi timp au existat si numerose exemple negative,de pierdere
a perspectivei internationaliste.Una din greselile savarsite in
perioada incheiata in 1989-1991 a fost ABSOLUTIZAREA ROLULUI FACTORULUI
INTERN in construirea socialismului.Multe tari socialiste,intre
care si Romania,au considerat prioritara realizarea unei dezvoltari
autarhice,in loc sad ea o importanta mai mare integrarii inter-socialiste
sau sprijinirii fortelor revolutionare din alte tari.Tot mai mult
principiul autentic marxist al internationalismului a cedat locul
unui nationalism ingust,mergind in unele cazuri pana la sovinism.Un
cult al natiunii ruse a fost creat in Rusia in timpul lui Stalin,care
a mers pana la justificarea razboaielor de agresiune purtate de
tarii rusi in Caucaz si Asia Centrala si la denigrarea eroilor nationali
ai acestor popoare.27In Romania s-a creat de asemenea un cult al
natiunii dominante,ignorindu-se rolul uneori foarte important al
minoritatilor nationale in istoria tarii.Unul din reziduurile acestei
politici este faptul ca se preda si azi in scoli “Istoria
Romanilor”,de parca in Romania n-ar fi existat decat etnici
romani,in loc de “Istoria Romaniei”,cum ar fi normal.In
Albania s-a ridicat in slavi “iliricismul”,si s-a considerat
ca principalul pericol vine din Iugoslavia si Grecia,nu dinspre
Occident.Avantul nationalismului a dus la aparitia unor fisuri in
tabara socialista,fisuri care au fost exploatate cu abilitate de
puterile imperialiste.Acestea au dus la un moment dat o adevarata
politica de incurajare a “diferentelor inter-socialiste”,politica
al carei campion a fost Kissinger.Americanii au alimentat astfel
conflictul sovieto-chinez,conflict care a facut mult rau miscarii
comuniste internationale,si au incurajat politica “nationala”
a lui Nicolae Ceausescu.Dupa cum se stie,pana la aparitia lui Gorbaciov
Romania a intretinut raporturi excelente cu SUA,Marea Britanie,RFG,Franta
si alte puteri imperialiste,primind chiar “Clauza natiunii
celei mai favorizate”.In schimb,ea a condamnat interventia
sovietica in Cehoslovacia si s-a opus mai tarziu unei astfel de
interventii in Polonia,in perioada “Solidaritatii”28In
plus,a intretinut relatii cordiale cu agenti americani notorii ca
Mobutu Sese Seko sau Suharto.
In Asia de Sud-Est americanii au cautat-si au reusit-sa provoace
un razboi fratricid intre China si Vietnam(1979),cu zeci de mii
de morti de ambele parti,si au oferit sprijin Khmerilor Rosii din
Cambodgia,pentru a preveni cresterea influentei Vietnamului in aceasta
tara.29Negativ a fost si exemplul Iugoslaviei,care a intretinut
timp de decenii relatii de colaborare cu acelasi Occident care o
va bombarda in 1999.
Daca este ca socialismul sa mai aiba vreun viitor in lume,lectiile
negative ale perioadei incheiate in 1989-1991 nu trebuiesc uitate.Nu
mai este posibil sa se dea la infinit vina pe “complotul”
marilor puteri imperialiste sau pe “tradarea lui Gorbaciov’’.Da,nu
incape indoiala ca imperialistii n-au incetat niciodata sa comploteze
impotriva socialismului si ca in cele din urma au gasit un aliat
de nadejde in persoana lui Gorbaciov.Dar trebuie sa se inteleaga
ca tradarile nu apar din neant.Nici o conspiratie nu poate da rezultat
daca nu exista un teren favorabil pentru a da rezultat.Iar terenul
favorabil l-a reprezentat tocmai TEORIA SOCIALISMULUI INTR-O SINGURA
TARA.Inainte,cu mult inainte de tradarea lui Gorbaciov a existat
tradarea de catre Stalin a revolutiei din China(1925-1927),in urma
careia mii de comunisti au fost macelariti de “burghezii progresisti”
ai lui Chang Kai-Shek,sau tradarea de catre Stalin a revolutiei
spaniole si a celei grecesti.Cu mult inainte de Gorbaciov a existat
Tito si cu mult timp inainte de intalnirea lui Gorbaciov si Bush
de la Malta au existat intalnirile dintre Ceausescu si Nixon de
la Bucuresti si dintre Mao si Nixon de la Beijing.Aparitia lui Gorbaciov
a fost pregatita de un lung sir de tradari ale revolutiei internationale
in numele “independentei,suveranitatii si neamestecului in
treburile interne’’.A sosit timpul ca toti cei care
cred sincer in socialism sa se maturizeze si sa nu se mai planga
de conspiratiile imperialistilor,pentru ca a da vina mereu pe conspiratii
este un semn de slabiciune,si risca sa devina ridicoli,nu in ochii
“elitelor” neo-liberale sau conservatoire,ci tocmai
in ochii maselor largi,care asteapta de la ei rezultate concrete.A
sosit timpul sa se inteleaga ca ce a murit in 1989-1991 nu a fost
socialismul,ci tocmai “socialismul national”,bazat pe
pervertirea de catre Stalin,Ceausescu,Hodja sau Kim Ir Sen a doctrinei
marxiste,si ca un nou inceput este posibil,cu conditia sa se bazeze
pe principiile autentice ale marxismului.
|