In capitolul precedent am aratat
pe scurt de ce este absolute necesar internationalismul pentru ca
lupta maselor sa fie incununata cu success.Dar a proclama internationalismul,a
adera la acest principiu in vorbe nu este suficient.Multe partied
care s-au revendicat de la marxism au facut-o,dar in practica au
alunecat spre nationalism.Pentru a evita acest lucru pe viitor este
necesara o propaganda sustinuta care sa dezvaluie maselor falsitatea
si pericolul oricaror teorii care incearca sa le abata de la aplicarea
in practica a principiului internationalismului.
Cunoscind forta clasei muncitoare,burghezia a cautat inca de la
inceputul capitalismului diverse modalitati de a diminua aceata
forta.Si cea mai buna este de a-i DEZBINA pe muncitori,de a-i ridica
unii impotriva celorlalati.Au aparut astfel unele teorii adresate
maselor largi,care uneori recunosteau in vorbe necesitatea unirii
la scara internationala a muncitorilor iar alteori o negau cu totul.Ele
aveau in comun faptul ca,pretinzind ca ajuta la imbunatatirea situatiei
muncitorilor,le abateau atentia de la ADEVARATUL dusman-CAPITALISMUL,creind
in schimb dusmani noi.Iar acest lucru nu-l puteau face decat prin
reconstruirea identitatilor.Da,spuneau legionarii de la noi,muncitorii
sunt muncitori,dar inainte de toate ei sunt romani. “Dreptatea
ta in cadrul dreptatii neamului”,le spuneau legionarii muncitorilor.
“Revendicarile clasei muncitoare in cadrul statului national”.Astfel
de “prieteni” ai poporului au existat practice in toate
tarile in care a existat o miscare muncitoreasca suficient de puternica
incat sa sperie clasele conducatoare.Ei afirmau ca masele sufera
nu din cauza capitalismului,ci din cauza unor “dusmani din
afara”-negrii,chinezii sau hispanicii care vor sa “fure
slujbele” muncitorilor americani albi,evreii care ar urmari
sa domine in interesul lor miscarea muncitoreasca din Europa,si,mai
nou,imigrantii musulmani din Uniunea Europeana care ar reprezenta
“o amenintare pentru modul de viata occidental”,deoarece
“Islamul nu este compatibil cu democratia si valorile europene”.Cateodata
dadeau vina si pe anumite sectiuni ale clasei capitaliste- “bancherii
evrei” ,care,curios lucru,erau uneori “mana in mana”
cu “comunistii evrei”,comerciantii chinezi din Indonezia
si Malaysia, “negustorii si speculantii ceceni,azeri si tadjici”
din Rusia,care ar fi “acaparat pietele”,dar niciodata
nu dadeau vina pe CAPITALISMUL INSUSI,luat ca sistem bazat pe proprietatea
privata asupra mijloacelor de productie si exploatarea muncii salariate.Cu
alte cuvinte,atacau proprietatea privata a unora,dar nu proprietatea
privata IN GENERAL.Tocmai de aceea teoriile acestor “prieteni
ai poporului” merita denumirea de TEORII DIVERSIONISTE,deoarece
abat atentia maselor de la lupta impotriva capitalismului.
Dintre teoriile diversioniste care au tras si continua sa traga
miscarea muncitoreasca inapoi merita analizate trei:teoria “luptei
intre civilizatii” a lui Huntington,teoria “inegalitatii
raselor umane” si cea a nationalismului,care poate fi numita
“national-socialism”,deoarece adesea imbraca forme “sociale”,sau
chiar “socialiste”.In acest capitol ma voi ocupa de
rasism si nationalism.
Rasismul a fost demult demascat de stiinta ca o teorie total gresita,in
acelasi timp pseudostiintifica,antistiintifica si antiumana.Ea este
chiar mai retrograda decat nationalismul classic,deoarece in timp
ce nationalistii(cu exceptia celor care sunt si rasisti) isi declara
fidelitatea fata de un stat national,care macar are meritul ca exista,rasistii
isi declara fidelitatea fata de un concept care nu are nici o legatura
cu realitatea.
De ce spun acest lucru?
Exista,intr-adevar,mari grupuri umane deosebite prin caractere externe,cum
ar fi:culoarea pielii,a parului si a ochilor,forma si textura parului,talia,pilozitatea
etc.Aceste grupuri sunt considerate in general a fi in numar de
trei:europoid(numit impropriu Caucasoid,pentru ca adevaratii caucazieni-armenii,georgienii,cecenii,ingusii,osetinii,abhazii-nu
corespund portretului standard al acestei rase),mongoloid si negroid.Europoizii(
“albii”) sunt raspanditi in Europa si (in urma colonizarii
europene) cele doua Americi,Australia si in numar mic Africa de
Sud,mongoloizii in Asia Centrala,nordica,estica,sud-estica,Oceania
si cele doua Americi(unde formeaza populatia bastinasa,amerindienii),iar
negroizii in cea mai mare parte a Africii,parti ale Asiei de Sud(andamanii,vedda),Asiei
de Sud-Est(pigmeii negrito din Filipine,semangii din Malaysia,papuasii),si
in sfarsit in Australia(aborigenii australieni) si Oceania(melanezienii).Odinioara
negroizii traiau si in Tasmania(aborigenii tasmanieni),dar ei au
fost exterminati complet de colonialisti in secolul XIX-una din
cele mai rusinoase crime din istoria umanitatii.Deosebirile externe
par semnificative la prima vedere,dar,in ciuda lor,toate aceste
grupuri umane sau “rase” sunt BIOLOGIC ECHIVALENTE,adica
apartin UNEIA SI ACELEIASI SPECII-Homo sapiens.De unde stim?Pentru
ca in cazul speciilor diferite descendentii rezultati din incrucisarea
lor sunt intotdeauna,sau in majoritatea cazurilor,STERILI.Astfel,din
imperecherea unui leu cu o tigroaica rezulta un ligru,dar acest
urias animal,care este mai mare decat ambele specii parentale,este
aproape intotdeauna steril.Dar “hibrizii” rezultati
din “incrucisarea” a diferite “rase” omenesti
sunt intotdeauna fertili si sanatosi.De aceea deosebirile dintre
“rase” nu sunt fundamentale,asa cum sustin rasistii,care
au vorbit adeseori,spre exemplu,de negri si albi ca de doua “specii”
diferite si au cerut interzicerea casatoriilor mixte,pentru ca ar
duce la “degenerarea” “hibrizilor”.Dar acest
lucru nu se intampla la oameni,tocmai pentru ca toti oamenii formeaza
o singura specie.Nu exista deosebiri genetice cat de cat semnificative
intre albi,negri,chinezi,amerindieni sau eschimosi.
Dar la oameni nici maca de “varietati geografice” in
cadrul speciei,adica de subspecii sau “rase” in sensul
strict al cuvantului nu se poate vorbi.Aceasta deoarece inca din
cele mai vechi timpuri populatiile umane s-au amestecat foarte mult
intre ele.Un amestec impresionant de tipuri fizice intalnim in America
Latina,unde albii,amerindienii si negri s-au amestecat atat de mult
incat in prezent aproape toti “latino-americanii” nu
mai sunt de “rasa pura”.Populatiile din Asia Centrala,Asia
de Sud si Asia de Sud-Est sunt de asemenea extrem de variabile.In
Turcia se intalnesc atat indivizi cu pigmentatia inchisa cat si
cu pigmentatia deschisa,precum si indivizi cu trasaturi mongoloide,amintind
de tipul fizic al vechilor turci.Si totusi ei formeaza un singur
popor.Uneori se intampla ca parinti cu un anumit tip fizic sa aiba
copii cu trasaturi ale altor tipuri fizice.Avem astfel motive sa
credem ca la oameni nu se poate vorbi de “rasa” in adevaratul
inteles al cuvantului,adica acela de subspecie.De acest lucru ne
putem da seama prin faptul ca adesea se intalnesc personae care
nu pot fi clasificate intr-un tip rasial anume.Astfel,indivizi cu
buze groase pot fi intalniti in toate “rasele” omenesti.In
Mexic s-au gasit numeroase “capete olmece”,sculptate
de un vechi popor Amerindian acum mai bine de 2000 de ani,dintre
care unele prezinta trasaturi “negroide” (buze groase,nas
aplatizat).Unii cercetatori s-au grabit sa le atribuie unor populatii
venite din Africa,vechiul Egipt sau chiar mitica Atlantida,dar adevarul
este ca tipul fizic “olmec” se intalneste destul de
frecvent printre amerindienii din Mexic sau alte parti ale continentului
american.Indivizi cu o pigmentatie mai deschisa sau mai inchisa
decat media se intalnesc de asemenea in toate “rasele”.
Teoria rasista nu are,deci,nimic comun cu realitatea.Ea a fost conceputa
inca din secolele XVIII-XIX cu un scop précis-acela de a
justifica exploatarea raselor “inferioare” de catre
“elitele” europene si nord-americane.In acelasi timp
ea a fost folosita pe scara larga pentru a-i DEZBINA pe exploatatii
de diferite rase-de exemplu in Statele Unite dupa desfiintarea sclaviei
multor “poor-whites” li s-a inoculat de catre “elite”
ostilitatea fata de negri,ceea ce i-a impiedicat pe saracii albi
si pe cei negri sa formeze un front comun impotriva exploatatorilor.In
prezent mai exista,din pacate,in SUA muncitori albi care cred ca
principalul pericol nu vine de la capitalisti,ci de la muncitorii
negri sau hispanici care ar vrea sa le “fure slujbele”.
Nationalismul este un alt gen de teorie diversionista,care incearca
sa dezbine pe cei ce muncesc pe criterii nu de rasa ci etnice.In
secolul XIX in Marea Britanie capitalistii cautau sa-i ridice pe
muncitorii englezi impotriva celor irlandezi,iar in Rusia tarista
clasele conducatoare cautau sa inoculeze rusilor ura fata de evrei,de
tatari sau de caucazieni.Vorbind de exemplul britanic,Marx scria
in 1870 ca in ostilitatea reciproca intre muncitorii englezi si
cei irlandezi “rezida secretul slabiciunii clasei muncitoare
engleze,in pofida organizarii ei,secretul mentinerii la putere a
clasei capitalistilor.”30
Dar nationalismul este periculos nu numai pentru ca divizeaza clasa
muncitoare.El are si “meritul” de a subordona clasa
muncitoare capitalistilor “de acelasi neam”.A afirma,asa
cum a facut Lucretiu Patrascanu: “Inainte de a fi comunist
m-am nascut roman”,inseamna in practica tocmai acest lucru,deoarece
in capitalism burghezia este clasa conducatoare a natiunii.Burghezia,desi
este o clasa internationalista,are tendinta,dupa cum am vazut,de
a se folosi de statul national pentru a lupta impotriva altor grupari
de capitalisti straini.In acest scop ea are nevoie de “prieteni
ai poporului” nationalisti care sa arate maselor ca suferintele
lor nu sunt cauzate de capitalism ca sistem,ci de anumite grupari
de capitalisti straini care vor sa subjuge tara.Dusmanul nu mai
este capitalistul,ci,dimpotriva,capitalistul strain.Capitalistul
autohton este un prieten,care vrea binele muncitorilor pentru ca
el este condus,(sau macar trebuie sa fie condus) de “interesul
national”,de nobilul sentiment al dragostei fata de cel de
acelasi neam.Exact acest lucru l-au spus social-sovinistii europeni
la 1914-burghezia noastra “neaosa” este de preferat
dominatiei unei burghezii straine,care,ce e drept,e in esenta la
fel de rea,dar nu este animata de sentimentul nobil al dragostei
de neam.Urmarea imediata a fost ca muncitorii germani i-au urmat
pe capitalistii germani pentru a scapa de spaima ca in viitor la
Berlin sa se vorbeasca franceza sau rusa,iar muncitorii francezi
i-au urmat pe capitalistii francezi pentru a gestiona impreuna Alsacia
si Lorena.Urmarea finala a fost ca milioane de muncitori germani,francezi,englezi,americani,italieni,rusi,romani
s-au macelarit intre ei iar dupa ce razboiul s-a terminat s-au trezit
din nou in situatia de sclavi salariati,indiferent ca facusera parte
din tabara capitalistilor invingatori sau a capitalistilor invinsi.In
Germania si Italia spectrul “primejdiei rosii” a facut
ca “elitele” sa caute din nou “prieteni ai poporului”
care sa lupte pentru socialism fara a lupta impotriva capitalismului,dar
de data aceasta ceva mai radicali-oameni “dintr-o bucata”,care
nu sovaiau sa “spuna lucrurilor pe nume”,nu ca pretentiosii
social-democrati de la 1914.Un exemplu stralucit de astfel de “prieteni
sinceri” sunt nationalistii nostri de la 1919-1920,intre care
si Zelea-Codreanu,viitorul “Capitan”Impreuna cu un oarecare
Constantin Pancu el a pus in aceasta perioada la Iasi bazele unui
nou tip de socialism-socialismul national-crestin.In manifestul
sau el afirma ca se pronunta cu hotarare pentru revolutie,crezind
cu tarie in “socializarea fabricilor”, “proprietatea
tuturor muncitorilor”.Dar mai departe schimba tonul,afirmind
ca socialismul national-crestin crede de asemenea in: “Repartizarea
beneficiilor intre patron(stat sau particular)si muncitori’’.Se
considera necesar ca “Patronul(particular)pe langa salarierea
muncii sale(?)’’sa primeasca “un procent descrescind
proportional cu marimea capitalului”!Mai aflam ca isi declara
loialitatea fata de Ferdinand, “parinte al muncitorilor”
si “Rege al taranilor”31Iata un exemplu de oameni care
stiu sa “spuna lucrurilor pe nume”!Intr-o mostra tipica
de demagogie fascista autorul manifestului ne ameteste cu “socializarea
fabricilor”,apoi isi ia cu maiestrie maretele vorbe inapoi
si vorbeste de regele “parinte al muncitorilor si taranilor”(avand
in vedere ca regele era cel mai mare proprietar funciar al tarii
este limpede ca-si permitea sa fie parintele a milioane de oameni)
si de necesitatea ca patronii si muncitorii sa gaseasca o cale de
a-si imparti beneficiile pentru a nu permite “jidanilor”
sa devina lideri ai muncitorilor(bineinteles,o impartire frateasca,ca
intre “frati romani”,care,se intelege,nu pot fi totusi
egali).Se intelege ca nu poate fi vorba de nici un graunte de socialism
in doctrina socialismului national-crestin.Tot ce urmaresc Pancu
si Codreanu este sa atenueze cat mai mult nemultumirile muncitorilor,canalizindu-le
spre “straini” si sa salveze proprietatea burgheza.Mai
tarziu legionarii se vor apuca in mod serios de comert,pentru a
intari temeinic aceasta proprietate.
Atat doctrina cat si practica “national-socialistilor”
de toate nuantele demonstreaza clar ca ei,ca si social-democratii
de la 1914,nu aveau de fapt nici o intentie de a lupta in mod serios
cu capitalismul.National-socialismul poate sa porneasca pe plan
teoretic ca un fals socialism,dar in practica se dovedeste mereu
a fi de fapt national-capitalism-intarirea statului national in
favoarea unei grupari de capitalisti si in defavoarea alteia.Iar
aceasta a dus in cele din urma nu la socialism,ci la razboi mondial.
In zilele noastre steagul nationalismului este tinut sus in Europa
de Jean Marie Le Pen si British National Party,iar la noi de PRM,dar
si de alte partide,intre care Partidul Stangii Unite.Dar despre
acesta intr-un capitol viitor.Aici e suficient de spus ca nici unul
dintre aceste partide,unele declarate de dreapta,altele de stanga,nu
are de a face cu socialismul mai mult decat are Partidul Socialist
Francez,Partidul Laburist al lui Tony Blair sau Partidul Muncii
din Israel,care si ele incearca sa obtina pomeni pentru muncitori
in cadrul statului national.
Lupta contra oricaror sentimente de sovinism,rasism sau xenofobie
nu inseamna ca muncitorii si avangarda lor,marxistii,ar trebui sa
cada in extrema cealalta si sa subaprecieze realizarile cu adevarat
semnificative ale popoarelor din care fac parte.Nu inseamna ca muncitorilor
romani ar trebui sa le fie rusine ca sunt romani sau celor bulgari
sa le fie rusine ca sunt bulgari.Acum in jur de un secol Lenin afirma:
“Ne este noua oare,proletarilor constienti rusi,strain sentimental
mandriei nationale?Desigur ca nu!Ne iubim limba si patria,activam
mai mult decat oricine pentru a ridica masele ei muncitoare,adica
9/10 din populatia ei.Suntem patrunsi de sentimentul mandriei nationale,caci
natiunea rusa a creat si ea o clasa revolutionara,a dovedit ca si
ea este capabila sad ea omenirii mari pilde de lupta pentru libertate
si socialism.”In mod asemanator,marxistii romani ar trebui
sa aprecieze si ei traditiile inaintate ale poporului din care fac
parte.Dar asta nu insemana ca putem fi de accord cu afirmatii de
genul celei facute candva de Lucretiu Patrascanu: “Inainte
de a fi comunist m-am nascut roman”.Unui muncitor oarecare
i se poate ierta o astfel de afirmatie,dar nu si unui membru al
avangardei clasei muncitoare ca Patrascanu.Este falsa o asemenea
afirmatie din doua motive:-intai pentru ca da impresia ca TE NASTI
intr-o anumita natiune.NIMENI nu se naste roman,maghiar,bulgar sau
alta natiune,ci DEVINE roman,maghiar sau bulgar o data cu deprinderea
limbii materne si elementelor de cultura nationala.
-in al doilea rand pentru ca da impresia ca pentru Patrascanu identitatea
nationala trebuie sa fie mai presus decat cea de clasa,si acesta
duce cu necesitate la subordonarea in fata burgheziei.Este uimitor
cum multi din cei care il apara si chiar il lauda pe Patrascanu
pentru aceasta declaratie “de curaj” nu inteleg cat
de aberanta poate fi ea.Daca crezi,ca Patrascanu sau comunistii
nord-coreeni ca interesele nationale sunt mai presus decat cele
de clasa,atunci ai parasit pozitiile marxismului.Atunci poti crede
ca principala impartire a lumii este intre natiuni, concepute cum
le-au conceput nationalistii ca “realitati organice”,iar
lupta nu se da in primul rand intre clase,ci intre natiuni.Iar daca
ajungi sa crezi asta poti crede si ca Revolutia Franceza a fost
un complot Masonic,ca “bancherii evrei” au finantat
Revolutia din Octombrie,ca Rotschild se afla in legatura directa,sau
cel putin era mana in mana cu Trotki,si pe nesimtite ajungi de la
marxism la fascism.Asa s-a intamplat in realitate cu multi fosti
comunisti deveniti national-socialisti.Chiar si Mussolini,inainte
de a fi fost Il Duce a fost un socialist foarte sincer,chiar inflacarat,dar
care tinea prea mult la identitatea nationala pentru a permite sa
fie subordonata celei de clasa.Multi dintre liderii nationalisti
din fosta Iugoslavie au fost marxisti care s-au lasat dusi de valul
nationalismului si urmarile s-au vazut.Ce i-a facut pe sarbi,croati,albanezi
si bosnieci sa se macelareasca intre ei? “Interesele natiunii
!’’Inainte de toate suntem sarbi/croati/bosnieci/albanezi!Daca
virusul nationalismului nu ar fi luat mintile oamenilor,capitalismul
de mult ar fi fost doborat,si o lume mai buna,fara saracie,foamete
si razboaie ar fi fost posibila.
Marxismul nu desfiinteaza,dupa cum am spus,identitatea nationala.In
schimb el o subordoneaza uneia noi,aceleia de membru al clasei muncitoare
dintr-o anumita tara si,prin extensie,de membru al clasei muncitoare
internationale.Pentru un marxist,un muncitor roman este mai apropiat
de un muncitor ungur decat de un capitalist roman,si nu invers.Tot
astfel,un muncitor ungur este mai apropiat de un muncitor roman
decat de un capitalist ungur,si nu invers.Daca lozinca nationalismului
este:romanii impotriva ungurilor,lozinca marxismului trebuie sa
fie:saracii romani SI cei unguri impotriva bogatilor romani SI unguri.Aceasta
este singura cale posibila de eliberare a omului din exploatarea
barbara a altui om,atat la scara unei tari cat si la cea a intregii
omeniri.
Dar,inca o data trebuie spus,a fi internationalist,a fi cu adevarat
marxist,nu inseamna sa respingi nationalismul doar in vorbe,ci si
in fapte.Cea mai buna cale de a face aceasta este de a respinge
IN PRIMUL RAND nationalismul natiunii dominante,nationalismul “de
mare putere”,nationalismul “tare”.Proletarii constienti
trebuie sa duca o lupta neimpacata impotriva nationalismului de
acest tip,chiar atunci cand este nationalismul PROPRIEI lor natiuni,ba
chiar CU ATAT MAI MULT cu cat este nationalismul propriei lor natiuni.Dar,din
pacate,multi din cei care se declara “marxisti” sau
“socialisti”(ca Milosevici),sau “comunisti”
(ca Ziuganov sau Voronin)nu reusesc sa faca acest pas.Pot critica
cu usurinta nationalismul altor natiuni asupritoare,darn u reusesc
deloc sa critice propriul nationalism atunci cand insasi natiunea
lor este dominanta.Ei sunt internationalisti in vorbe,dar nu si
in fapte.De fapt,ei sufera de aceeasi boala-social-patriotismul
care a dus la tradarea din 1914 si la falimentul Internationalei
a II-a.Social-sovinistilor de atunci adevaratii internationalisti,in
frunte cu Lenin,le-au dat o riposte nimicitoare.Iata ce scria Lenin
in 1916,in legatura cu social-sovinistii germani: “Radacina
falsitatii sovinistilor germani consta in aceea ca,tipind despre
simpatiile lor fata de popoarele asuprite de Anglia,adversarul lor
militar,ei trec cu modestie-uneori cu modestie exagerata-sub tacere
problema independentei popoarelor asuprite de PROPRIA lor natiune.’’32
In zilele noastre ar fi o ipocrizie si o alunecare spre social-sovinism
ca un marxist roman,spre exemplu,sa se indigneze de sovinismul maghiar,de
antisemitismul acestuia sau de discriminarea romilor din Ungaria(care
sunt lucruri foarte reale) MAI MULT decat de sovinismul romanesc,de
antisemitismul din Romania sau de discriminarea romilor din Romania,care
sunt de asemenea lucruri foarte reale si…mai apropiate de
casa.Ar insemna sa te concentrezi pe paiul din ochiul celuilalt.Ar
fi o ipocrizie si mai mare ca un marxist american sa critice in
primul rand pe dusmanii Statelor Unite,Al Qaeda de exemplu,uitand
ca imperialismul american a ucis si ucide mai multi oameni decat
toate gruparile teroriste la un loc(si asta in conditiile in care
nici un om cinstit nu poate simpatiza cu ideologia Al Qaeda).De
asemenea,ar fi o ipocrizie si o tradare pentru un marxist israelian
sa critice cu precadere nationalismul palestinian,uitind ca nationalismul
israelian,sionismul,a ucis mai multi oameni decat toate gruparile
teroriste palestiniene (desi,din nou,nu poti simti nici un fel de
simpatie pentru ideologia fundamentalist-islamica a Hamas sau Jihadului
Islamic).Dimpotriva,marxistii americani si israelieni ar trebui
sa se pronunte pentru o retragere imediata si neconditionata a armatei
americane din Afghanistan si Iraq si a celei israeliene si colonistilor
evrei din TOATE teritoriile palestiniene ocupate.Se poate obiecta,pe
buna dreptate,ca sistemul capitalist-imperialist american este unul
superior fata de,sa zicem,regimul feudalo-teocratic al talibanilor,si
ca instaurarea democratiei burgheze in Afghanistan reprezinta un
progres.Da,este un progres,dar asta nu inseamna DELOC ca marxistii
sa sustina prezenta americana acolo,ci dimpotriva.Marxismul nu a
aplaudat,de pilda,colonizarea Africii de catre europeni,desi a recunoscut
caracterul progresist al capitalismului in comparatie cu sistemele
social-economice de acolo.Marxismul crede cu tarie in progres,si
recunoaste rolul progresist al capitalismului fata de feudalism.Dar,in
acelasi timp el isi propune realizarea unui progres si mai mare-trecerea
de la capitalism la socialism,iar acesta nu se poate face de la
sine.Socialismul nu cade din cer,pentru instaurarea lui este nevoie
de organizarea proletariatului.Prioritara pentru marxisti nu este
proslavirea progresului realizat de burghezia americana in Afghanistan(care
este,orice s-ar zice,unul real),ci tocmai realizarea unitatii organizatorice
a proletariatului la scara internationala,cu alte cuvinte realizarea
internationalismului proletar.Iar acest lucru nu se poate face decat
CONDAMNIND nationalismul de orice fel,si IN PRIMUL RAND cel manifestat
sub forma razboaielor de agresiune ale marilor puteri.In practica,ORICE
sustinere de catre proletariatul occidental a unui razboi,fie si
“civilizator” impotriva fundamentalismului islamic reactionar
sau a regimurilor nationalist arabe din Siria ori Iraq va crea in
randul maselor populare din intreaga lume islamica impresia ca occidentalii
actioneaza IN BLOC impotriva lor,ignorind diferentele de clasa,si
se vor simti si ele tentate sa ignore diferentele de clasa,actionind
in bloc cu burghezia lor “de acelasi neam” sau “de
aceeasi credinta”.Va fi mai usor pentru nationalistii burghezi
din lumea islamica sau pentru fundamentalisti ca Bin Laden sa spuna
maselor:vedeti,marxistii occidentali si evrei sunt pentru imperialism,asa
ca nimic bun nu poate veni de la o ideologie occidentala(pentru
ca in lumea musulmana marxismul chiar asa este prezentat de reactionari).Daca
ei sunt pentru imperialism,fiti si voi pentru nationalism (baasism,pan-arabism)
sau pentru fundamentalism.Orice sustinere de catre proletariatul
occidental a unui astfel de razboi va duce la subminarea internationalismului
proletar,care este absolute necesar pentru rasturnarea capitalismului
si imperialismului si va intari implicit nationalismul burghez (baasismul,pan-arabismul)
si elementele ultrareactionare din lumea musulmana (pan-islamistii).In
mod asemanator,orice incercare din partea muncitorilor romani de
a sprijini sovinismul PROPRIU,refuzind de pilda anumite drepturi
unor minoritati,va spori neincrederea acestora fata de romani,creind
aceeasi impresie a unui bloc muncitori+ burghezie si tentindu-le
sa constituie ele insele asemenea blocuri.Concentrindu-ti lupta
cu precadere impotriva nationalismului maghiar de exemplu,vei intari
atat nationalismul maghiar cat si pe cel roman,mai mult decat ai
face-o daca ti-ai concentra lupta in principal impotriva nationalismului
roman.
Care trebuie sa fie atitudinea marxistilor fata de nationalismul
“slab” al popoarelor asuprite?Orice lupta de eliberare
a unei natiuni asuprite are desigur un anumit caracter progresist.Dar,in
epoca imperialismului si mai ales in cea a globalizarii,in care
statul national a devenit reactionar,nici o lupta de eliberare nationala
nu poate duce cu adevarat la imbunatatirea situatiei maselor daca
conducerea ei este lasata pe seama “burgheziei nationale”.
“Burghezia nationala” nu mai este progresista,asa cum
era burghezia franceza la 1789 sau cea romana la 1848 sau in perioada
lui Cuza.In epoca globalizarii acest lucru nu mai este posibil.Ea
se teme mai mult de lupta maselor decat de marea burghezie imperialista,si
uneori se teme mai mult de marea burghezie imperialista decat de
elementele reactionare feudale si clericale(vezi Iran).Prin urmare,burghezia
nationala este tentata sa incheie compromisuri fie cu puterea imperialista
asupritoare,fie cu reactiunea feudala si clericala,fie cu o alta
putere imperialista,rivala celei care o domina(de exemplu guvernele
stangiste din America de Sud se orienteaza din ce in ce mai mult
spre alianta cu Uniunea Europeana si mai ales cu China33,si de asmenea
fac concesii cercurilor catolice-a se vedea condamnarea politicii
externe americane din ultimii ani de catre papa Ioan Paul al II-lea).Un
exemplu foarte potrivit pentru a ilustra caracterul reactionar al
burgheziei nationale este Egiptul.Daca pana la mijlocul secolului
XX burghezia egipteana a putut sa dea lumii un Nasser,in prezent
ea produce fie un pro-occidental ca Ayman Nour,fie niste ultra-bigoti
cu privirile indreptate spre trecut ca cei din Fratia Musulmana.De
aceea un progres real pentru natiunea asuprita se poate obtine numai
daca lupta antiimperialista este condusa de proletariat,care sa
o poata continua cu o lupta anticapitalista.Pentru aceasta este
nevoie ca marxistii,desi trebuie sa-si concentreze lupta impotriva
puterii imperialiste asupritoare,trebuie sa militeze permanent pentru
o organizare INDEPENDENTA a proletariatului,evitand orice subordonare
fata de “burghezia nationala”,asa cum s-a intamplat,cu
urmari nefaste,in China anului 1927.
Ce se va intampla dupa victoria socialismului la scara mondiala?Manifestul
Partidului Comunist afirma clar: “In masura in care va fi
desfiintata exploatarea unui individ de catre celalalt va fi desfiintata
si exploatarea unei natiuni de catre alta.O data cu disparitia antagonismelor
dintre clase in sanul natiunilor,va dispare si dusmania dintre natiuni.”34Cum
capitalismul insusi este cel care apropie tot mai mult tarile si
popoarele(desi intr-un mod diferit),victoria revolutiei,fie si intr-un
grup de tari,nu va inverse in nici un caz acest proces,pentru ca
socialismul,in calitate de oranduire superioara,nu-si poate permite
sa elimine caracterul social al productiei creat de capitalism.Dimpotriva,socialismul,accentuind
caracterul social al productiei,va apropia si mai mult tarile si
popoarele.Asa cum afirma Manifestul: “Demarcatiile nationale
si antagonismele dintre popoare dispar din ce in ce mai mult o data
cu dezvoltarea burgheziei,o data cu libertatea comertului,cu piata
mondiala si cu uniformitatea productiei industriale,cu conditiile
de viata ce-i corespund.Dominatia proletariatului le va face inca
si mai mult sa dispara.”35Locul statelor nationale va fi luat
de federatii socialiste supranationale,mai intai regionale,apoi,pe
masura ce revolutia se va extinde la scara intregii lumi,de o federatie
socialista mondiala,ca prim pas catre disparitia deplina a statului
insusi,o data cu disparitia treptata a claselor.Abia dupa victoria
socialismului,fie si intr-un grup de tari,se vor crea premisele
unei ADEVARATE integrari a natiunilor,unei adevarate “globalizari”,una
care nu va provoca suferinte maselor ci,dimpotriva,le va ridica
cu adevarat nivelul de viata,punind capat exploatarii de orice fel.
|