In cei 160 de ani de existenta marxismul
a trebuit sa duca o lupta neincetata impotriva celor care au incercat
sa-i puna la indoiala validitatea sis a justifice exploatarea capitalista,prezentind
capitalismul drept “cea mai buna dintre lumi”,sau a
celor care incercau sa propuna “cai noi” de lupta impotriva
exploatarii si nedreptatii.Marxismul a avut dusmani atat in tabara
capitalista cat si in cea “anticapitalista”.Daca impotriva
ideologiei burgheze (liberalism,neo-liberalism,neo-conservatorism)
marxismul poate duce o lupta eficienta,ca intre doua ideologii care
se afla in mod deschis pe pozitii opuse si ireconciliabile,lupta
impotriva curentelor nemarxiste din miscarea muncitoreasca este
mai grea,deoarece aceste curente se prezinta pee le insele ca fiind
“socialiste”, “anticapitaliste”, “muncitoresti”,
“de stanga”,sau chiar “marxiste”.Social-democrati
(din cei care au sustinut lozinca tradatoare a “apararii patriei”
in primul razboi mondial), “national-socialisti”, “national-crestini”,
“interventionisti”,keynesisti,intra in aceasta categorie.Putem
spune ca istoria miscarii muncitoresti este istoria unui lung sir
de tradari,incepind cu Bernstein la sfarsitul secolului XIX si continuind
cu social-sovinistii din 1914,Mussolini, “comunistii nationali”,si
terminind cu liderii din zilele noastre ale partidelor “de
stanga”.In ce priveste “stanga democratica din Occident”,ea
a fost tolerata de capital atata vreme cat putea sa abata atentia
maselor de la “stanga radicala”.Dupa ce “pericolul
rosu” a trecut,burghezia cere din partea ei inca si mai multe
concesii,vorbind cu pasiune despre necesitatea “reformarii
stangii” pentru a “tine pas cu vremurile”.Idealul
liberalilor este ca,dupa un secol de tinere a pasului cu vremurile,dupa
un secol de compromisuri cu capitalismul,stanga sa renunte si la
ultimele concesii facute muncitorilor si sa imbratiseze fara jumatati
de resursa,fara rezerve,fara obiectii,intr-un cuvant fara “mofturi
demodate” “principiile sanatoase” ale liberalismului.Cu
cat un lider de stanga este mai aproape de acest ideal,cu atat mai
mult este laudat de reprezentantii dreptei.Astfel,prestigioasa revista
liberala Newsweek este entuziasmata de prestatia peste asteptari
a primului ministru spaniol Jose Luis Zapatero,care a reformat societatea
spaniola conservatoare “cu mana stanga”,dar a gestionat
economia “cu mana dreapta”,continuind traditia predecesorului
sau Felipe Gonzalez54.Mesajul este simplu:este permis sa iei masuri
de stanga in domeniul social sau cultural (promovind legi impotriva
discriminarii,separind religia de stat),dar in domeniul economic,care
il atinge pe om cel mai mult-pana aici! In domeniul economic, singura
politica "sanatoasa" este cea a privatizarilor si deregularilor,
mergand pana la desfiintarea statului bunastarii, care nu face,
prin costurile sale, decat sa impovareze "elementele productive"ale
societatii. Cu alte cuvinte, revenirea la capitalismul deregulat,
al secolului XIX, , este absolut necesara pentru a evita stagnarea
economiilor europene. Si aceasta nu doar pentru "elementele
productive" ci si pentru binele intregii societati! Sclavia
este liberate, acesta este mesajul pe care neoliberalii il transmit
lumii. Sclavia este libertate, este mesajul pe care si-l insusesc
cu ravna "reprezentanti moderni" ai clasei salariate ca
Zapatero, Blair si altii ca ei.
Partidele “radicale” sunt si ele in curs de reformare.Unele
au ramas fidele ortodoxiei marxiste,dar n-au inteles inca necesitatea
de a se desparti de teoria reactionara a “socialismului intr-o
singura tara” si sunt pregatite sa repete greselile trecutului.In
aceasta categorie intra partidele maoiste,intre care unele sunt
angajate in lupte de gherila cu fortele guvernamentale (Nepal,statele
din estul Indiei,Filipine),si partidele care sustin ca adevaratul
continuator al lui Stalin nu a fost Mao,ci Hodja.Dar marea majoritate
a partidelor comuniste au cautat in ultimii ani sa gaseasca un compromis
cu capitalismul.Unele au renuntat la marxism,dar nu si la “eroi
nationali” ca Stalin sau Ceausescu.National-bolsevicii din
Rusia intra in aceasta categorie,apropiindu-se de cel mai curat
fascism dinspre stanga,asa cum Hitler si Codreanu s-au apropiat
de fascism dinspre dreapta.La noi,s-a reincercat reconstituirea
unui partid comunist de catre Partidul Muncitoresc Roman,desprins
din Partidul Socialist al Muncii in 1995.De curand insa el a fost
preluat de Ilie Neacsu si absorbit in Partidul Stangii Unite,care
a ajuns sa califice comunismul drept o ideologie “straina
spiritului poporului roman”.Ce-i drept,el a ramas partid de
stanga,dupa cum ii arata si numele,si acuza PSD-ul (pe buna dreptate)
ca nu a dus,cat a fost la putere,o politica consecventa de stanga.Dar
iata ce declara PSU in programul sau pentru a convinge masele ca
este de stanga: “Partidul Stangii Unite este convins de necesitatea
coexistentei in economia romaneasca a proprietatii de stat cu proprietatea
privata”.Mai mult: “PSU apreciaza ca domeniul comertului
interior poate fi privatizat in proportie de 90%”.Nu se spune
nimic despre revolutie proletara,socialism sau alte asemenea “lozinci
invechite”.In schimb,aflam ca Partidul Stangii Unite considera
ca “oameni ai muncii sunt toti cetatenii care isi asigura
veniturile necesare pentru existenta lor si a familiilor lor,prestind
o munca fizica,calificata si necalificata,sau intelectuala…atat
in calitate de salariati,cat si de intreprinzatori sau liber profesionisti”.Prin
urmare,reiese ca oamenii de afaceri sunt si ei “oameni ai
muncii”!De asemenea, “Partidul Stangii Unite sustine
continuarea procesului de restructurare industriala,prin reconversie,vanzare,privatizare,eficientizare
si retehnologizare a acelor ramuri si sub-ramuri industriale,a capacitatilor
de productie,depasite moral si ethnic,energofage si poluante.”Dar
atunci,daca accepta capitalismul,prin ce se mai deosebeste PSU de
PSD?Citind cu atentie,ne lamurim:totul se reduce,de fapt,la “crearea
( inainte de toate”) a unui CAPITAL NATIONAL puternic,a unei
avutii nationale,prin promovarea unei legislatii coerente si stabile,care
sa sprijine initiative romaneasca,oamenii de afaceri autohtoni”55Prin
urmare,s-ar parea ca toata stanga romaneasca se reduce,in esenta,la
“protectie sociala” (adica la “capitalism cu fata
umana”) si la protejarea unui grup de capitalisti (cel autohton)
impotriva altui grup (cel strain).Este practic un program nu socialist,ci
nationalist, national socialist ,adica national-capitalist.Pentru
a abate atentia maselor de la sprijinul fatis acordat de ei capitalismului,liderii
PSU apeleaza la binecunoscuta demagogie nationalista:da,sustinem
niste talhari,dar cel putin ei sunt “talharii nostri’’.Traiasca
talharii nostri,care ne apara de talharii altora!Procedeul este
acelasi cu cel folosit recent de unii nationalisti americani:vin
arabii sa ne ia porturile!Sa pastram porturile in mainile “alor
nostri”!
Sa parasim acum falimentara stanga (si “extrema stanga”)
romaneasca si sa ne indreptam spre o tara indepartata,aproape mitica,despre
care se stiu putine dar se spun multe-Republica Populara Chineza,unul
din ultimele (si “cel mai important”) “bastioane
ale socialismului”.Aici gasim modelul prin excelenta catre
care isi indreapta privirea “socialisti” si “anti-capitalisti”
din toata lumea.Ei sunt atrasi de viziunea unui tari model,puternice,respectate
pe plan international,cu un stat autoritar,care joaca un rol important
in economie,dar in care este incurajata initiativa private si respectata
proprietatea private.O tara unde convietuiesc in armonie capitalismul
si socialismul,eficienta si justitia,sub lozinci ca “Economie
socialista de piata” si “Socialism cu caracteristici
chineze”.O tara in care s-au realizat viziunile lui Bismarck,Roosevelt,Kennedy,Mitterand,Bill
Clinton,Adolf Hitler si Ilie Neacsu.
Am ales exemplul chinez pentru ca el ilustreaza de minune falsitatea
iluziilor tuturor reformistilor care,nemergind atat de departe ca
Felipe Gonzalez si Zapatero,dar pierzindu-si increderea in marxismul
ortodox,cred totusi ca este posibil sa reconciliezi eficienta capitalista
cu protectia sociala,astfel incat toata lumea sa profite.In practica
insa,ori de cate ori se incearca “lipitura” socialismului
cu capitalismul rezultatul nu poate fi trainic,deoarece mai devreme
sau mai tarziu una din componente va trebui sa o inlature pe cealalta.Atata
vreme cat BAZA economiei ramane una capitalista,cum s-a intamplat
in Occident in perioada “statului bunastarii”,oricate
masuri de regulare economiei de catre stat s-ar lua,pana la urma
baza capitalista se va razvrati impotriva statului si va impune
revenirea la capitalismul deregulat,cum vedem ca se intampla in
Occident sub ochii nostri.In mod asemanator,cand un stat capitalist
ia masuri de liberalizare a economiei,daca aceste masuri duc la
erodarea pana la o anumita limita a bazei socialiste a economiei,burghezia
va invinge socialismul.Lenin era perfect constient de acest lucru
atunci cand in 1921 a introdus,in locul “comunismului de razboi”,Noua
Politica Economica (NEP),ce prevedea inlocuirea printr-un impozit
a sistemului de predare obligatorie a surplusului de cereale,reintroducerea
comertului liber cu cereale si chiar dreptul intreprinzatorilor
de a infiinta mici intreprinderi private.Lenin recunostea ca pe
capitalist “chiar noi il lasam sa intre pe usa” si ca
NEP-ul inseamna o “retragere strategica”.El recunostea
astfel ca partidul cedeaza in fata capitalismului.Dar Lenin era
constient de faptul ca orice retragere trebuie sa aiba limite si
nu poate fi decat temporara.In perspectiva,introducerea chiar si
a unui capitalism limitat poate duce,afirma el,la pieirea Puterii
Sovietice. “Nu incape nici o indoiala ca,daca capitalistii
vor reusi sa se organizeze,vor inlatura pe comunisti.Trebuie sa
privim lucrurile lucid:care pe care?” Raspunzind la problema
limitelor retragerii,Lenin afirma: “Sunt deja indicii ca sfarsitul
acestei retrageri nu este departe;se intrevede posibilitatea de
a opri,intr-un viitor nu prea indepartat,aceasta retragere.”56.Prin
contrast,comunistii chinezi au introdus,dupa moartea lui Mao,un
NEP PE TERMEN LUNG,care a dus,dupa aproape trei decenii,la o subminare
profunda a socialismului in China,astfel ca in prezent suntem indreptatiti
sa afirman ca Republica Populara Chineza nu mai poate fi considerata
o tara socialista,si nici macar una “semi-socialista”,ci
de-a dreptul o tara capitalista,si inca una din cele mai tipice.Astfel,inegalitatea
sociala din China este comparabila cu cea din Statele Unite,modelul
clasic de tara capitalista.Cresterea economica este intr-adevar
cu totul si cu totul remarcabila.In 2003 s-a inregistrat o crestere
de 9,1%,in 2004 de 9,5%,iar in 2005 de 9,8%57. “Modelul chinez”
“produce prosperitate”,acest lucru este sigur,dar ea
este distribuita cat se poate de inegal.China are,conform unui recent
studiu ONU,unul din cei mai mari coeficienti Gini,de masurare a
inegalitatii,din lume.Coeficientul Gini al Chinei este de 0,45,ceea
ce inseamna ca Republica Populara este un stat model in ce priveste
prapastia intre saraci si bogati.58Un alt “simptom”
al capitalismului este accentuarea diferentelor intre sat si oras,a
caror atenuare pana la desfiintare este un obiectiv al marxismului
inca de la aparitia sa.Daca in 1987 raportul intre veniturile populatiei
urbane si veniturile populatiei rurale era de 1,8:1,in prezent el
este de 3,2:1 si “creste rapid”.Intr-un recent studiu
Banca Mondiala proiecteaza o scadere cu 0,7% a veniturilor taranesti
intre 2001 si 2007,si asta in conditiile unei cresteri economice
de circa 9%59.In ce priveste situatia locurilor de munca,50 de milioane
au fost desfiintate din anii’90 pana acum.Numarul intreprinderilor
de stat s-a redus la jumatate,ele nemairealizind decat in jur de
40% din PNB-ul neagricol60.Criminalitatea,prostitutia,exploatarea
copiilor si alte rele sociale ale Chinei de dinainte de 1949 au
cunoscut o revenire in forta.Sistemul de sanatate a suferit si el
de pe urma reformelor.Un studiu al Organizatiei Mondiale a Sanatatii
arata ca tara cu cea mai puternica crestere economica din lume se
afla abia pe locul 187 in lume in ce priveste egalitatea accesului
la asistenta medicala!Statisticile oficiale arata ca intre 2000
si 2003 vizitele medicale au scazut cu circa 5%,in timp ce beneficiile
spitalelor au crescut cu 70%.61
Partidul Comunist Chinez nu este singurul care practica o politica
economica de acest gen.Partidul Comunist Vietnamez urmeaza si el
modelul liberalizarii economice.In India “modelul chinez”
este emulat de Partidul Comunist Marxist,care este partid de guvernamant
in Bengalul de Vest.Primul ministru al acestui stat este numit cu
admiratie “Deng Xiaoping al Indiei” si laudat in presa
corporatista pentru politica sa de atragera a investitiilor straine,Bengalul
de Vest fiind statul Indian care,sub conducerea unui partid comunist,a
reusit sa atraga cele mai multe investitii japoneze,fara a neglija
nici investitiile occidentale62
Devine evident ca ceea ce se pretinde a fi “socialism cu caracteristici
chineze” este in realitate capitalism cu caracteristici chineze.Intr-o
tara in care statul controleaza mai putin de jumatate din economia
neagricola,jumatate din forta de munca este ocupata in sectorul
privat63,iar capitalistii sunt membri de partid,este clar ca nu
se mai poate vorbi de socialism.Burghezia,atat cea straina cat si
cea autohtona,a devenit mai puternica decat partidul.Adevarul este
ca acest partid nici nu mai are dreptul moral de a se numi comunist.Comunist
in vorbe,revisionist,capitulard si tradator in fapte,acesta este
partidul care se afla acum in fruntea Chinei,ca si partidele aflate
in fruntea Vietnamului si Bengalului de Vest.
Se pune intrebarea,va fi continuata liberalizarea economica cu una
politica?Va fi restaurarea capitalismului urmata de o instaurare
a democratiei pluraliste de tip occidental?Va deveni China,dupa
ce a ajuns deja cea mai mare tara capitalista din lume,si cea mai
mare democratie parlamentara din lume?In vreme ce aceasta posibilitate
nu trebuie exclusa,eu cred ca,cel putin in viitorul imediat,Republica
Populara va ramane un stat autoritar,bazat pe dictatura partidului
unic.Aceasta pentru ca liderii de la Beijing nu vor,fireste,sa-si
piarda privilegiile.Si,la urma urmei,istoria a demonstrate de atatea
ori ca o economie capitalista poate coexista,fie si intr-a anumita
perioada,cu un regim politic autoritar,atat cu unul interventionist,de
tip Keynesian (cazul Germaniei naziste) cat si cu unul mai putin
interventionist,adept al laissez-faire-ului (cazul statului Chile
sub Pinochet).Burghezia poate sa accepte dictatura daca ea ajuta
la reprimarea maselor,iar China este,se stie,unul din cele mai represive
state de pe Glob.Dar un alt motiv pentru care consider ca sistemul
politic pluralist nu va fi introdus in China in viitorul apropiat,poate
chiar deloc,este acela ca liderii “comunisti” de la
Beijing nu doresc doar restaurarea capitalismului,pentru ca,in conditiile
raportului de forte existent pe Glob,aceasta ar insemna revenirea
Chinei la statutul de semicolonie a marilor puteri,asa cum stateau
lucrurile inainte de 1949.Ei au ambitii mai mari decat liderii neoliberali
de tipul lui Pinochet-anume de a transforma China in PRIMA PUTERE
CAPITALISTA SI IMPERIALISTA A LUMII.Liderii de la Beijing au planuri
de dominatie mondiala.Dar ei nu-si pot realiza visurile de marire
decat PASTRIND INDEPENDENTA Chinei fata de imperialismul strain,in
primul rand fata de cel occidental,care a ajuns deja (vezi Huntington)
sa constientizeze “pericolul chinez”.De aceea ei trebuie,in
paralel cu deschiderea portilor Chinei catre capitalul strain sa
incurajeze un capitalism “national”,si se tem ca o eventuala
venire la putere a liberalilor va face acest capitalism national
vulnerabil in fata concurentilor sai,care sunt inca mai puternici.De
aceea cred ca dictatura de la Beijing nu va avea soarta celei a
lui Pinochet,careia i s-a spus de Washington:maurul si-a facut datoria,maurul
poate sa plece.Si,de asemenea,este foarte posibil ca pe viitor regimul
sa imbratiseze si mai mult nationalismul economic,pentru a-si proteja
propria burghezie,politic ape care liberalii n-ar putea-o urmari
cu consecventa.De altfel,ideologia nationalista este din ce in ce
mai mult promovata de Beijing,pentru a canalize nemultumirea maselor
fata de “dusmanul din afara”,dupa cum au aratat-o limpede
demonstratiile antijaponeze de anul trecut.In paralel,este reinviata
doctrina reactionara a lui Confucius64.Sunt sanse mari ca,pe viitor,nationalismul
crescind al liderilor de la Beijing sa duca la o rivalitate crescinda
intre China si alte puteri capitaliste,in special cele occidentale,rivalitate
c ear putea lua forma unui conflict economic,diplomatic si poate
si militar.Cu alte cuvinte,o noua lupta intre talhari pentru impartirea
lumii.Si,cu atat mai repede vor reusi marxistii sa deschida ochii
lumii cu privire la adevarata fata,antisocialista si talhareasca
a regimului chinez,cu atat mai repede vor reusi sa ajunga la distantarea
maselor fata de falsi “socialisti” si “stangisti”
de felul lui Milosevici,Ziuganov,Voronin,Ilie Neacsu,John Kerry
sau Zapatero,care nu fac,prin poltica lor duplicitara sau fatis
tradatoare,decat sat raga lupta maselor inapoi.
|